Religion på Gott & Ont

Religion ja..

Braiga Lisa Magnusson bloggar idag på Aftonbladet Kvinna om religion och hur den ej har någon plats i det moderna samhället.
Jag är själv ingen kristen person, tro har jag men inte av denna art som går att ruta in i ett fack.. min tro är min tro och den kan ingen ta ifrån mig. Ganska naturligt vart det då att gå ur Svenska Kyrkan, även beslutet att ej döpa barnen utan att låta dem själva bestämma om de vill tillhöra kyrkan när de blir såpass stora att de kan känna dragning dit eller ej.

Men så vart det de här med Religion och Samhället. I vanliga fall bryr jag mig ej direkt, religion vart ändå ett av mina favoritämnen i skolan. men en sak berörde mig illa som jag fick höra ryktesvägen.

En gammal dam låg för döden och hade vak hos sig hela sista tiden i livet. Bland de vakande fanns en person som vart ny på detta boende och som ej hade haft längre kontakt med denna dam. När kvinnan till slut efter att lugnt ha tagit sitt sista andetag försvann från denna jord började den vakande personen jag nämnde att utföra religösa riter över den avlidna med anledningen att "annars kommer hon ej till Gud". Det här gör mig rasande då jag anser att detta är ett slags övergrepp mot kvinnan, och än värre att det skedde efter hennes bortgång då hon ej kunde påverka det. 
Vem har sagt att hon ens från början vart troende, och sen då till en annan religion än den kristna? Jag anser att hon på sätt och vis vanhelgade kvinnan även om det verkar oskyldigt och syftet kanske vart gott ur religionspersonens ögon. För att pracka på andra ens egna religionsuppfattningar när man inte kan välja själv är lågt.. lägre än Glocalnet!!

Både stör mig och känns bra att jag ej vart med vid detta tillfälle.. jag hade nog flippat är jag rädd, om jag hade sett detta med egna ögon. Men hänt har hänt och går ej att ändra på.. bara att i framtiden ha större dialog med inblandade om att visa hänsyn för andra, levande som avlidna.

Jag vet inte varför jag reagerar så hårt på något jag enbart hört talas om, kanske för att jag själv inte hade velat vara den som blir utsatt för andra religioner när jag inte längre kan välja själv. Dags att printa ner för framtiden hur jag vill ha det, så missförstånd kan undvikas!!

Läs Lisa Magnussons krönika HÄR


Kommentarer
Postat av: Lena

Ger mig rysningar!! Fy säger jag bara... En sak att folk har sina egna trosuppfattningar, men man kan hålla det för sig själv. Och att pracka på en avliden människa det som inte kan säga emot =( Det ÄR lägre än Glocalnet ävn om de inte verkar kunna göra en sak rätt!!



Kraaaaam på dig vännen!!

2008-08-25 @ 16:18:42
URL: http://minaunderverk.blogg.se/
Postat av: Mamma

Du har rädd. Det den person gjorde, är fruktansvärt. Det är lex sara och avsked från jobb för sådant.

2008-08-25 @ 21:09:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Månadsbilden 2009

Januari