Chicken tonight

Spännande :D
Willys har bra pris på färsk hel kyckling denna veckan så inhandlade två för o se om mitt kycklingkunnande kan utveckla sig lite.. för ärligt talat tror jag att jag är helkass på det där med helsekt kyckling.. aldrig att det blir som farmor gjorde när vi var små. Den smaken kommer nog aldrig igen, för sablar vilken kyckling hon kunde göra. Hon gjorde sin i lergryta vilket jag oxå har en ståendes. Men tycker mina blir så bleka där inne , så gör min nu i en f
vanlig öppen form med höga kanter:) Försökt läst i farmors gamla receptböcker hon skrev men finner inget sånt kycklingrecept.. hon gjorde det nog på känsla.

Men idag så.. gjorde som ett kryddsmör med det jag hade hemma, timjan, citronpeppar, lite chili o curry och stoppade in detta under skinnet på pippin. Gned utanpå med citron och saltade. La citronklyftor och lökskivor och två lagerblad inne i fågeln tillsammans med det resterande smöret som fanns kvar.
Skalade och skivade potatis och morötter i stora bitar och la detta och några lökbåtar runt om kycklingen.

Tog max 15-20 min i förberedelse och sedan in i ugnen med alltihopa.. Väntar spänt in resultatet.. skulle de smaka för dåligt får jag tänka i andra banor till den andra kycklingen jag har kvar. Men tycker redan det börjar dofta utifrån köket när det redan gått en kvart!
Resultat berättas om om en stund :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Månadsbilden 2009

Januari