Tortellinigratäng

Fann den här på Aftonbladet för någon dag sedan. Verkade enkel och bra. Passade på och tillagade den till middag idag med skillnad att jag använde mig av tagliatelle istället för tortellini samt att jag även tärnade i resten av lilla julskinkan som var kvar.
Resultatet var grymt med tanke på så få ingredienser och så enkel tillagning. Barnen tog flera portioner och alla blev vi mätta och glada :)


Du behöver:

0,5 kg tortellini

1 stor gul lök

2-3 vitlöksklyftor

400-500 g krossade tomater

2-3 dl grädde

Riven ost till gratinering

Salt

Svartpeppar

Olivolja

Gör så här:

1. Hacka löken och fräs den mjuk i en kastrull. Den ska inte bli brynt.

2. Tillsätt pressade vitlöksklyftor och krossade tomater. Låt koka en stund under lock. Tillsätt eventu-

ellt ett uns vatten om det blir för torrt.

3. Koka tortellinin enligt förpackningen - bara en, två minuter kortare tid.

4. Smöra en ugnsfast form och lägg i den väl avrunna tortellinin.

5. Tillsätt grädden i såsen och smaka av med salt och peppar. Låt koka upp. Häll sedan såsen över tortellinin i formen. Strö över riven ost.

6. Gratinera i ugn på cirka 225 grader tills gratängen fått fin färg.


Ett tips såhär i fattigmanstider..



Kommentarer
Postat av: Therese

Mumsigt de lät, mat i min smak.. måste jag prova.

Njut av långledigheten gumman... på mån börjar jag.. o då HELTID så kommer väl va helt slut.

Vore kul o träffas me killarna snart!! KRAM

2009-01-07 @ 19:44:49
Postat av: Anonym

Mumsigt de lät, mat i min smak.. måste jag prova.

Njut av långledigheten gumman... på mån börjar jag.. o då HELTID så kommer väl va helt slut.

Vore kul o träffas me killarna snart!! KRAM

2009-01-07 @ 19:45:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Månadsbilden 2009

Januari