Avslutet på Queer as Folk



Nu har det gått några dagar, snart en vecka faktiskt sedan jag såg avslutningsavsnittet av Queer as Folk. Ska försöka komma med några balanserade ord om denna fenomenala serie. Den passar inte alla, är väldigt medveten om det. Den visar vyer vi i vanliga fall inte ser och många kan nog ta illa vid sig.

I mars -08 satt jag och kollade runt på youtube när jag fick upp en Brian/Justin video till Kents "Utan dina andetag". Hade aldrig hört talas om denna fem säsonger långa serie som gick i graven 2005. Jag vill inte säga att det var en chockupplevelse att se den videon men jag hajjade till absolut. Kollade runt efter mer information och tydligen hade den visats på Canal+ här i Sverige. Det tog några månader till innan jag hade röjt undan andra serier och kunde ta itu med pilotavsnittet av QAF Us.

Jag kan nog säga att jag blev rätt fast rätt omgående. Det fanns en känsla där i som gjorde att jag inte alls ville lämna det åt sidan. Jag kände mig hemma där och jag hade mått super på Babylon fångad av hipshakes och dansmusik. Karaktärerna fick alla på sitt eget sätt en plats inom mig. Några en liten mindre och andra en lite större. Alla har växt genom seriens gång till något så bra. Nu när det är slut kan jag sakna alla och deras sammanvävda liv även om det är Emmet & Brian som mina första tankar går åt. Stor gratisbonus var musikupplevelsen, många nya influenser som jag aldrig skulle nått annars.

 

Om det var ett värdigt slut på serien?
Jo, jo jag får nog säga så. Jag är inte helt missnöjd och dessutom finns små luckor för eget spekulerande.
Skulle jag rekommendera den till andra?
Ja, om det är öppensinnade och vill få nya synsätt, annars - nej!

Tycker att betyget på IMDb är väldigt rättvist för trots all neg publicitet den fått är det en bred serie som verkligen fångar in beskådaren.

Ska avsluta där jag en gång började för snart ett år sedan..
Kent med "Utan dina andetag" a la Brian/Justin..
Ni som på förhand vet att detta inte är något för er undviker helt enkelt att titta, så enkelt är det!




Bye bye Qaf:are


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Månadsbilden 2009

Januari